respektujeme rodičovskou roli ve všech jejích podobách až tam, kde by se mohla stát pro dítě ohrožující; usměrňujeme kompetence rodičů formou doporučení, nikoliv příkazů a omezení.
jednáme s klienty zdvořile, s úctou a respektem, jako s jedinečnou bytostí
klientům věnujeme přiměřené množství času tak, abych mu poskytli potřebnou podporu a pomoc a nebudovali závislost na službě
klientům věnujeme plnou pozornost a poskytujeme jim potřebnou emoční podporu, ocenění a povzbuzení
dodržujeme práva každého klienta (respektujeme svobodnou vůli a rozhodování klienta, hájíme jeho zájmy, komunikujeme s klientem pro něj srozumitelným jazykem, přiměřeně jeho schopnostem)
2/ fortelnost
známe pracovní postupy zakotvené v metodikách pracoviště
dodržujeme profesionální hranice ve vztahu ke klientům
pracujeme s celou rodinou jako systémem
umíme rozpoznat mimořádnou situaci a umíme ji řešit
komunikujeme s klientem přiměřeně k jeho schopnostem a dovednostem
podporujeme rodiče do té míry, pokud je to třeba, nechceme rodiče v jejich roli nahrazovat, ale umožnit jim rozvinout jejich rodičovství
umíme s klientem plánovat a předvídat, jak se mění rozložení opory a rizik při přijímání opatření ve prospěch dítěte (například umístěním mimo rodinu dojde k uspokojení některých potřeb, zatímco jiné budou výrazně omezeny).
v týmu sdílíme informace, znalosti, zkušenosti, šíříme příklady dobré praxe
dodržujeme mlčenlivost, umíme vyhodnotit situaci, kdy by měla být splněna oznamovací povinnost
myslíme pozitivně, v náročných situacích se snažíme hledat jejich řešení
pravidelně reflektujeme a supervidujeme svoji práci s klientem na poradách a supervizích
3/ společenství
svým kolegům předáváme své zkušenosti, dovednosti, to, co umíme a jde nám dobře
na poradách podporujeme pozitivní otevřenou atmosféru, abychom mohli mluvit o nepříjemných věcech, o rozdílných názorech, podáváme konstruktivní zpětnou vazbu
když vidíme, že se v týmu vyskytne konflikt nebo napětí, aktivně se zapojíme s cílem situaci vyřešit
ke kolegům se chováme s úctou a respektem
týmovou spoluprací zajišťujeme dobrou kvalitu služby
spolupracujeme, nejen s rodiči, ale i s dalšími odborníky.
4/ naděje
pracujeme na svém rozvoji, vzděláváme se, čteme literaturu, účastníme se konferencí, workshopů, výcviků a své poznatky aplikujeme v praxi
máme schopnost sebereflexe
v práci s klientem nevidíme beznadějnost, vždy hledáme naději a smysl a vycházíme ze silných stránek klienta
důvěřujeme klientům, že jsou schopni svou roli zvládnout, zaměřujeme se na pozitivní stránky, přestože se v určitý moment mohou zdát omezené.
udržujeme perspektivu při práci s rodinou a dítětem
aktivizujeme rodiče, povzbuzujeme je i ve chvílích, kdy na svou roli rezignují